Quote from: seakingthewaylife on January 24, 2018, 02:12:54 PM
Men jag undrar, om du har slutat med att s?ga Quran alone, vad ?r din relation till Koranen, Islam, Allah?
Islam ?r ett begrepp p? arabiska som m?ste utkristallisera sig ?ver tid f?r varje person. Visst kan vi f?rs?ka v?gleda varandra, men jag tror inte p? att tvinga varandra. Givetvis ing?r ett visst m?tt tv?ng i samh?lleliga strukturer, men de speglar bara den stora massans utveckling, och inte n?gra direktiv fr?n Gud. M?nniskan tolkar, och kan inte g?ra annat ?n s?.
V?rldsreligionen Islam ?r en religion bland andra.
Koranen ?r intressant, men jag kan m?ste ?gna mig ?t mig sj?lv nu f?r att senare kanske kunna f?rst? vad koranen ?r. Jag tror inte p? att f?lja f?r, eller m?nniskor som inte inser att de kan ha fel.
Os?ker p? vad Allah ?r. Men om Allah ?r samma som Rabb, s? ?r detta det stora Varandet som skapat oss och allt, men som vi inte kan definiera, och inte ska definiera. N?r vi f?rs?ker f?rst? vad Rabb ?r s? begr?nsar vi det i v?rt sinne och det vi d? har ?r bara en sinnesbild. Verkligheten ?r skild fr?n de bilder vi skapat i sinnet. Vi kommer n?rmare sanningen ju mer i inser vad Rabb INTE ?r f?r n?got.
QuoteF?r mig ?r dessa saker inte lika uppenbara som det var n?r jag v?xte upp. ?n idag utvecklas mina tankar.
Samma h?r. Jag tror det tyder p? utveckling. Saker m? te sig mindre enkla, kanske t.o.m. mer frustrerande, men man m?ste g? fram?t, och inte fastna i en blind bubbla.
D?remot ?r Quran alone ett bra samlingsbegrepp f?r diskurser som vill s?tta hadither och tradition i en mer historisk kontext. Det verkar vara en bra start ifall man vill komma n?rmare n?gon k?llkritik av Islam.
Sant