Author Topic: Code 19 post: Woman falls from 13th floor and lives  (Read 623 times)

Man of Faith

• Wise One / Burnout
  • Karma +0/-0
Code 19 post: Woman falls from 13th floor and lives
« on: March 12, 2015, 09:44:46 AM »
Salaam,

A Swedish news article. Please use Google translate or something if you like to read.

1 av 19

Chloe, 25, f?ll fr?n 13:e v?ningen - och ?verlevde mirakul?st
Chloe Cole blev f?rlamad och k?mpar nu f?r att f? rehabilitering
Chloe Cole, 25, ramlade ned fr?n ett hustak p? 13:e v?ningen i USA.
Hon ?verlevde mirakul?st, men blev f?rlamad.
V?rden i Sverige blev dock inte vad hon hade hoppats p?. Djupa liggs?r, ingen rehabilitering och kr?nkande behandling.
? De s?g mig som ett hoppl?st fall, s?ger Chloe.
I h?rnet st?r en grenklyka smyckad med armband, halsband och ringar. Vid s?nggaveln pyser en pump som reglerar lufttrycket i den tryckavlastande madrassen.
H?r bor Chloe Cole, 25, sedan januari, p? ett korttidsboende i Helsingborg. Hennes grannar ?r gamla m?nniskor. Hon har bes?k av sin mamma Christina samt av v?nnen Matthew fr?n USA.
Utanf?r lyser v?rsolen.
F?ll fr?n hustak
Det var den 19 maj f?rra ?ret som den dramatiska olyckan h?nde, i Los Angeles i Kalifornien i USA. D?r bodde Chloe sedan 2012. Hon studerade till sk?despelerska och extrakn?ckte som fotomodell. Hon hade l?genhet, bil, katt.
Hon ?lskade det l?ttsamma livet i LA: V?rmen, solen, v?nnerna.
Det var tidig kv?ll. Chloe befann sig p? ett hustak 13 v?ningar upp. Hon var ensam och v?ntade p? en v?n. Det fanns inga skyddsr?cken. Det var inte meningen att n?gon skulle vara d?r. Men ungdomar brukade tr?ffas d?r ?nd?.
? Jag gick runt, jag hade druckit lite, jag ?r inte r?dd f?r h?jder, s?ger Chloe.
Sedan n?sta minne:
? Att jag faller. Om man nu kan minnas det.
Blev f?rlamad
Tre dygn senare vaknade hon upp p? sjukhus.
 ? Jag mindes ingenting. Jag visste inte att jag var f?rlamad, ingenting.
Hon hade 38 frakturer och flera inre skador p? lever, mj?lte, njurar. Hon hade s? ont att hon skrek. Hon var f?rlamad fr?n ryggkota T6 och kunde inte r?ra sig nedanf?r br?sten.
Bland det f?rsta hon fr?gade personalen var:
? Hallo, how long? One week, two weeks?
I USA fick Chloe inga trycks?r. L?karna var m?na om att snabbt f? upp henne och satte henne p? s?ngkanten redan p? intensiven.
? De ber?ttade hur viktigt det var, s?ger Christina.
Snart kunde Chloe med stor m?da sj?lv ta sig ?ver fr?n s?ngen till rullstolen.
 ? Jag t?nkte, jag ska g? igen, jag ska g? igen, ber?ttar hon.
Fick ingen rehab
Det ?r mirakul?st: Att Chloe ?verlevde ett fall i asfalten fr?n 13:e v?ningen. Och utan skallskador. Teorin ?r att hon landade med v?nster arm under huvudet, vilket skyddade det. Armen blev sv?rt skadad och var l?nge obrukbar.
P? sju veckor hade l?karna i USA lappat ihop henne, bland annat med 13 skruvar och spikar, n?gra decimeterl?nga. Den 7 juli skickades Chloe hem till Sverige.
? De sa att jag skulle f? b?ttre rehab i Sverige. Jag trodde jag skulle f? komma till rehab direkt.
Men f?r Chloe blir v?rden i Sverige ett sammanbrott.
? Jag har inte f?tt n?gon rehab, s?ger hon.
? De menade att det inte var n?dv?ndigt, hon skulle aldrig kunna g?, s?ger Christina.
Chloe:
? De s?g mig som ett hoppl?st fall.
?Allting gjorde ont?
I Sverige b?rjade problemen direkt, n?r hon kom till infektionen p? Helsingborgs lasarett.
? Jag fick fel madrass.
Det var en vanlig sjukhusmadrass.
 ? Jag fick liggs?r redan f?rsta dagen. De tog inte hand om det. De satte bara p? f?rband och l?t mig ligga p? ryggen.
S?ret satt i nedersta delen av ryggraden och kom att pl?ga henne i m?nader.
Christina s?ger att personalen f?rst inte v?gade v?nda Chloe, eftersom hon var spinalskadad. Chloe minns en sm?rtsam hantering av hennes sv?rt skadade kropp.
? Allting gjorde ont. De tog i mig p? fel s?tt.
Livslusten f?rsvann
Chloe flyttades till ortopeden. Christina v?djade tidigt om rehabilitering.
? Jag fick bara ligga d?r och ruttna. De sa att de inte hade haft en patient som mig p? hur l?nge som helst med spinalskada, s?ger Chloe.
Enligt journalen skulle hon tr?na balans och f?rflyttning fr?n s?ngen till rullstolen.
I n?stan tv? m?nader v?rdades Chloe p? sjukhuset i Helsingborg. D?r slocknade hennes livslust.
? De tog bort allt mitt hopp. De sa ?Du kommer aldrig mer att g? Chloe. Du kommer aldrig att kunna anv
Source: Aftonbladet.se
This article is for those interested in the 19 phenomenon. It has mentions of 7, 19 and 38 and in very remarkable ways, and the woman survived a fall from the 13th floor. I would not have posted it unless it was interesting.
Salaam
Website reference: http://iamthatiam.boards.net