News:

About us: a forum for monotheists, and discussion of Islam based on The Quran

Main Menu

N?gra svenskar h?r i detta forum

Started by seakingthewaylife, January 18, 2018, 08:50:24 AM

Previous topic - Next topic

seakingthewaylife

Fred vare med alla!

Ny h?r i denna sida/forum. Undrar om det finns fler som ?r fr?n Sverige som ?r intresserade av quran alone?

Maha

Ja der er svenskere her.

Og s? er der danskere som mig 8)
''No one has ever made himself great by showing how small someone else is''

Zulf

Jag ?r intreserad av mycket.
Jag s?ger inte Quran Alone l?ngre, men jag f?rst?r vad du menar.

Koranen verkar vara mycket intressant, av diverse anledningar, men jag har ocks? l?rt mig en sak, och det ?r att man inte ska begr?nsa sig och s?tta upp barri?rer och tunnelseende f?r sig sj?lv.

Slutar du s?ka s? st?nger du d?rrar som potentiellt kan ta dig fram?t. Den som anser sig funnit Svaret, har st?ngt d?rren. Drar man det till sin spets s? kan man s?ga att den som anser sig veta sanningen, p? s?tt och vis s?ger sig ha Guds kunskap. B?ttre att medge att man bara ?r m?nniska, och kan ha fel i allt. Synd att alla religioner dock tror sig l?ra ut Sanningen.

En annan viktig sak att h?lla i ?tanke ?r att antingen vet man, eller s? vet man inte. Antingen eller. Tyv?rr s? blir det ofta s? att n?r man inte vet s? tror man ist?llet. Det ?r det vi g?r n?r vi inte vet... vi tror. B?ttre d? att bara erk?nna att man inte vet... och l?ta det vara s?... f?r d? ?r d?rren fortfarande ?ppen f?r nya insikter. Att inte veta inneb?r en enorm potential.

Sluta aldrig s?ka!
If you name me, you negate me.

seakingthewaylife

Trevligt att f? l?ra k?nna er, och trevligt med n?gon fr?n Danmark.

Tack Zulf f?r att du lyckats problematisera begreppet Quran alone. Sj?lvfallet har du r?tt i din analys. Jag f?rs?ker sj?lv h?lla mig borta fr?n sanningar av olika slag. Jag ?r mer intresserad av m?nniskans kapacitet till att hitta sanningen, ?n att hitta sanningen i sig. Man kan s?ga att uppfattningen av en sanning ?r en direkt konsekvens av uppfattningsf?rm?gan. Lyckas man utveckla denna f?rm?ga kan sanningen bli mindre diffus.
Men jag undrar, om du har slutat med att s?ga Quran alone, vad ?r din relation till Koranen, Islam, Allah? F?r mig ?r dessa saker inte lika uppenbara som det var n?r jag v?xte upp. ?n idag utvecklas mina tankar. D?remot ?r Quran alone ett bra samlingsbegrepp f?r diskurser som vill s?tta hadither och tradition i en mer historisk kontext. Det verkar vara en bra start ifall man vill komma n?rmare n?gon k?llkritik av Islam.

Maha

Quote from: Zulf on January 24, 2018, 11:04:01 AM
Jag ?r intreserad av mycket.
Jag s?ger inte Quran Alone l?ngre, men jag f?rst?r vad du menar.

Koranen verkar vara mycket intressant, av diverse anledningar, men jag har ocks? l?rt mig en sak, och det ?r att man inte ska begr?nsa sig och s?tta upp barri?rer och tunnelseende f?r sig sj?lv.

Slutar du s?ka s? st?nger du d?rrar som potentiellt kan ta dig fram?t. Den som anser sig funnit Svaret, har st?ngt d?rren. Drar man det till sin spets s? kan man s?ga att den som anser sig veta sanningen, p? s?tt och vis s?ger sig ha Guds kunskap. B?ttre att medge att man bara ?r m?nniska, och kan ha fel i allt. Synd att alla religioner dock tror sig l?ra ut Sanningen.

En annan viktig sak att h?lla i ?tanke ?r att antingen vet man, eller s? vet man inte. Antingen eller. Tyv?rr s? blir det ofta s? att n?r man inte vet s? tror man ist?llet. Det ?r det vi g?r n?r vi inte vet... vi tror. B?ttre d? att bara erk?nna att man inte vet... och l?ta det vara s?... f?r d? ?r d?rren fortfarande ?ppen f?r nya insikter. Att inte veta inneb?r en enorm potential.

Sluta aldrig s?ka!

Ja men Zulf hvis man aldrig kan have ''svaret'' s? bliver det hele ogs? uden nogle pointe og helt meningsl?st.. for s? kan man s?ge hele livet uden at have hittat nogle svar.. og hvorfor skal man s? s?ge hvis man alligevel aldrig kan hitta svaret??
Og ''enten eller'' mentaliteten er heller ikke helt korrekt.. i virkeligheden er de fleste ting jo kun noget som vi tror p? og ikke noget vi ved med sikkerhed.. og i blandt h?nder det at vi ved en smule om det men ikke alt...

Det er lidt et filosofisk fr?gen  :)
''No one has ever made himself great by showing how small someone else is''

seakingthewaylife

Bra tanke, Maha! Att inte kunna veta allt, inneb?r det att sluta s?ka?  :hmm

Zulf

Quote from: Maha on January 25, 2018, 06:55:56 PM
Ja men Zulf hvis man aldrig kan have ''svaret'' s? bliver det hele ogs? uden nogle pointe og helt meningsl?st.. for s? kan man s?ge hele livet uden at have hittat nogle svar.. og hvorfor skal man s? s?ge hvis man alligevel aldrig kan hitta svaret??
Og ''enten eller'' mentaliteten er heller ikke helt korrekt.. i virkeligheden er de fleste ting jo kun noget som vi tror p? og ikke noget vi ved med sikkerhed.. og i blandt h?nder det at vi ved en smule om det men ikke alt...

Det er lidt et filosofisk fr?gen  :)

Hej Maha,
N?, jag tycker inte heller om "antingen eller"-mentaliteten. Saker ?r verkligen inte bara svart eller vitt.

Jag tror det ?r klokast att komma n?rmare och n?rmare sanningen. Att tro att man kommer hitta den slutliga sanningen inneb?r att det inte l?ngre finns n?gra djupare niv?er att inse.

Det ?r v?l underbart att kunna utvecklas. Saker ?r inte meningsl?sa bara f?r att man inte har den ultimata sanningen.
Vi m?ste jobba p? att f?rb?ttra v?r uppfattningsf?rm?ga, och p? s? s?tt se mer och mer av verkligheten. Det ?r ju inte sanningar som ska uppt?ckas. Det ?r v?r syn, eller uppfattningsf?rm?ga, som m?ste f?rb?ttras. Det ?r egentligen inte ett s?kande, utan bara ett utvecklade av oss sj?lva.
If you name me, you negate me.

Zulf

Quote from: seakingthewaylife on January 24, 2018, 02:12:54 PM
Men jag undrar, om du har slutat med att s?ga Quran alone, vad ?r din relation till Koranen, Islam, Allah?
Islam ?r ett begrepp p? arabiska som m?ste utkristallisera sig ?ver tid f?r varje person. Visst kan vi f?rs?ka v?gleda varandra, men jag tror inte p? att tvinga varandra. Givetvis ing?r ett visst m?tt tv?ng i samh?lleliga strukturer, men de speglar bara den stora massans utveckling, och inte n?gra direktiv fr?n Gud. M?nniskan tolkar, och kan inte g?ra annat ?n s?.

V?rldsreligionen Islam ?r en religion bland andra.

Koranen ?r intressant, men jag kan m?ste ?gna mig ?t mig sj?lv nu f?r att senare kanske kunna f?rst? vad koranen ?r. Jag tror inte p? att f?lja f?r, eller m?nniskor som inte inser att de kan ha fel.

Os?ker p? vad Allah ?r. Men om Allah ?r samma som Rabb, s? ?r detta det stora Varandet som skapat oss och allt, men som vi inte kan definiera, och inte ska definiera. N?r vi f?rs?ker f?rst? vad Rabb ?r s? begr?nsar vi det i v?rt sinne och det vi d? har ?r bara en sinnesbild. Verkligheten ?r skild fr?n de bilder vi skapat i sinnet. Vi kommer n?rmare sanningen ju mer i inser vad Rabb INTE ?r f?r n?got.

QuoteF?r mig ?r dessa saker inte lika uppenbara som det var n?r jag v?xte upp. ?n idag utvecklas mina tankar.
Samma h?r. Jag tror det tyder p? utveckling. Saker m? te sig mindre enkla, kanske t.o.m. mer frustrerande, men man m?ste g? fram?t, och inte fastna i en blind bubbla.

Quote
D?remot ?r Quran alone ett bra samlingsbegrepp f?r diskurser som vill s?tta hadither och tradition i en mer historisk kontext. Det verkar vara en bra start ifall man vill komma n?rmare n?gon k?llkritik av Islam.
Sant
If you name me, you negate me.